בעת עזיבת עובד יש להגיש 2 טפסים לגופים הפנסיוניים ולרשות המיסים: טופס 161 וטופס 161 א'. שניהם עוסקים באותם הנושאים ומהווים 2 צדדים של אותו המטבע. בתוך כך, מעסיקים רבים תוהים מה ההבדל בין טופס 161 לטופס 161 א'. במאמר זה תכירו את ההבדלים בין הטפסים ואת הדרך הטובה ביותר למלא ולהגיש אותם באופן מלא ומדויק.

מהו טופס 161? הודעת מעביד על פרישה מעבודה של עובד

באמצעות טופס 161 יכולים מעסיקים לדווח על סיום יחסי עובד-מעביד ולאפשר לעובדים לקבל את כספי הפיצויים שלהם. את הטופס המקורי יש להעביר לפקיד השומה במס הכנסה + 3 תלושי שכר אחרונים של העובד. פקיד השומה מחשב את גובה הפיצויים להם זכאי העובד.

עותק של הטופס יש להעביר לעובד ולקרנות הפנסיה או לקופות הגמל הרלוונטיות.

מהו טופס 161 א'? הודעת עובד עקב פרישה מעבודה

באמצעותו טופס 161 א' יכולים עובדים שעזבו את מקום העבודה שלהם ליידע את רשות המיסים בדבר העזיבה ולקדם את הטיפול בכספי הפיצויים שלהם כראות עיניהם. במסגרת טופס ניתן לבחור בין 2 אפשרויות מרכזיות:

  • משיכת כל או חלק מכספי הפיצויים המגיעים לעובד
  • השארת כספי הפיצויים בקרן פנסיה / בקופת הגמל

בעת הגשת טופס 161 א' יש לצרף אליו גם את טופס 161 אשר התקבל מהמעביד במועד העזיבה או בסמוך לו + 3 תלושי שכר אחרונים.

לסיכום: מה ההבדל בין טופס 161 לטופס 161 א'?

שני הטפסים חשובים והכרחיים ואת שניהם יש להגיש לרשות המיסים בעת סיום העבודה. בשורה התחתונה, התשובה לשאלה מה ההבדל בין טופס 161 לטופס 161 א' הוא שאת טופס 161 ממלא המעסיק ואת טופס 161 א' ממלא העובד. הבדל נוסף הוא שאת טופס 161 א' מגיש העובד בלבד, בעוד שאת טופס 160 מגישים גם העובד וגם המעסיק.

היזהרו מטעויות קריטיות בעת מילוי טופס 161

קריטי מאוד למלא את טופס 161 באופן מדויק ולהימנע מטעויות אשר עלולות לגרום ל-

  • חישוב שגוי של כספי הפיצויים המגיעים לעובד
  • חישוב שגוי של גובה המס אותו הוא צריך לשלם או לחילופין טעות בקביעת זכאותו לפטור ממס
  • עיכוב פדיון הכספים בידי העובד

בנוסף לכך, טעויות במילוי הטופס, ולו המזעריות ביותר, יאלצו את המעסיק למלא אותו מחדש, מה שיעכב את התהליך באופן ניכר.

מה חדש בטופס 161 החדש?

אם טרם התעדכנתם, דעו שהחל מה-01/07/2023 ישנו טופס 161 חדש. יש לדווח אודות עזיבת עובדים באמצעות הטופס הזה בלבד. להלן השינויים העיקריים בטופס 161 החדש:

  • הטלת אחריות מוגברת על המעסיקים
  • הטלת תשומות נוספות על המעסיק
  • הגדלת כמות המידע והנתונים שיש למלא
  • התייחסות לפיצויים שמוסו בעת ביצוע ההפקדה
  • הפחתת הצורך בפנייה לפקיד השומה
  • הרחבת חובת המעסיק
  • יצירת תהליך רציף

מה לא חדש? כמו תמיד, קבוצת גור נותנת לכם מענה אישי ומלא

קבוצת גור תלווה אתכם – המעסיקים והעובדים – באופן אישי ומלא מ-א' ועד ת', לרבות מילוי הטפסים והגשתם לרשות המיסים וטיפול בצד הטכנולוגי. זאת על-מנת למנוע טעויות אפשרויות בעת מילוי והגשת הטפסים, לעמוד באופן מדויק בתקנות ולמקסם את החובות והזכויות של כל הצדדים המעורבים.

נחסוך לכם את הזמן הנדרש למילוי הטפסים ואת הזמן הכרוך בביצוע טעויות כך שלא תצטרכו להטרטר, לסבול מסחבת או חלילה ללכת לאיבוד בדרך. פחות חשוב לדעת מה ההבדל בין טופס 161 לטופס 161 א' כאשר יש לכם מנהל הסדר פנסיוני One Stop Shop שמטפל לכם בכל ומספק לכם מעטפת ביטוחית ושירותית מלאה כולל תפעול פנסיוני מלא.

לקבלת ייעוץ אישי ומידע נוסף, השאירו פרטים בטופס הנמצא כאן ונשוב אליכם בתוך יום עסקים אחד או צרו איתנו קשר במספר הטלפון *2986 בימים א' עד ה' בין השעות 08:30 עד 16:00.