קבוצת ביטוח

צור קשר

קבוצת ביטוח

מהי תשואה נומינלית לעומת ריאלית ומדוע ההבדל כה חשוב?

בעת כניסה לעולם שוק ההון, חשוב לשלוט במושגים הבסיסיים כדי להבין את המידע המתקבל, לדעת כיצד לבחור את המסלולים הנכונים וכן להבין מה הרווח או ההפסד שהכספים שהושקעו ביצעו.


שני מושגי בסיס בתחום זה הם "תשואה ריאלית" ו"תשואה נומינלית". המונחים הללו מתייחסים לרווח מהשקעות, והבנתם תקל על התמצאותכם בתחום.

מהי תשואה נומינלית ומהי תשואה ריאלית?

המונח תשואה נומינלית מתייחס לסכום הכסף שהתקבל מעל ההשקעה הראשונית. כלומר, אם הושקעו 10,000 שקלים באפיק השקעה כלשהו, ולאחר ארבע שנים הסכום הפך ל-14,000 שקלים, התשואה הנומינלית היא 4,000 שקלים.


אך יש לחשב גם את מדד המחירים שעלה, ולכן בפועל 14,000 ₪ של היום, שווים למעשה סכום של 11,000 שקלים מלפני ארבע שנים, ולכן התשואה הריאלית היא 1,000 שקלים בלבד. כלומר, תשואה ריאלית היא השווי האמיתי של התשואה.

העדפות השקעה שונות

בפני כל אדם המעוניין להשקיע את כספו, עומדות מספר אפשרויות השקעה שונות, וכמה מסלולים אפשריים, כאשר כולם ללא יוצא מן הכלל מחויבים במיסוי על הרווחים. לכן, רבים יעדיפו לבחור באפיק השקעה שבו ישלמו את המיסוי הנמוך ביותר.


בישראל ישנן שתי אפשרויות מיסוי – בגובה 15% או 25% בהתאם לסוג ההשקעה. השקעה למשל בפיקדון בנקאי יחויב ב-15% מס נומינלי, ואילו המס רווח על ניירות ערך יהיה 25% מהרווח הריאלי.

כיצד מחושב המס?

תחילה חשוב להבין כי מס על רווחי הון מחושב אך ורק כאשר הנכס המוחזק, דהיינו – מניה, ניירות ערך, פיקדון, תוכנית חסכון וכדומה – נמכר. כלומר, גם אם ההשקעה הניבה תשואה ריאלית גבוהה במיוחד, עד שלא הוחלט למכור אותה ולממש את ההשקעה, אין דרישה לתשלום מס.


דרך חישוב המס משתנה אם מדובר ברווח ריאלי או רווח נומינלי.


במסלול של תשואה נומינלית גובה המס הוא 15% ואין משמעות לאינפלציה במשק. במסלול של תשואה ריאלית מחשבים את הרווח ביחס לאינפלציה מיום ההשקעה, וגובה המס הנגבה עומד על 25%.

איך בוחרים אפיק השקעה?

בחירת אפיק השקעה צריכה להיות מותאמת למשקיע, לצרכיו, למטרותיו, להשקעות נוספות אם קיימות וכדומה. חשוב להתייעץ עם בעל מקצוע אשר ידע להנחות אתכם, להציע מגוון מסלולים אפשריים ולהסביר את האלטרנטיבות השונות. זו אינה החלטה פשוטה וחשוב שתעשה באופן מקצועי כדי למקסם רווחים באופן המיטבי ביותר.


גם אם אינם יודעים כיצד לבצע חישוב תשואה ריאלית או נומינלית, ניתנת לכם האפשרות כמו לכל אדם אחר, להשקיע כספים בשוק ההון מתוך מטרה להרוויח רווח ריאלי מכובד ואטרקטיבי.


אחד האפיקים הפופולריים הוא שוק ההון, שכן באמצעות השקעה נכונה ניתן להגיע לרווחים שאינם תלויים במקור התעסוקה העיקרי. זוהי הזדמנות לרווח ללא מאמץ וללא השקעה.


הבחירה בין אפיקי ההשקעה השונים, הנעשית בעת ההשקעה, ניתנת לעיתים לשינוי, אך חשוב להתייעץ ולוודא את ההשלכות לפני ביצוע כל פעולה.

המומחים של קבוצת גור ידעו לייעץ, לכוון ולהציע לכם את אפיק ההשקעה המיטבי עבורכם. לקבלת מידע נוסף >>