קריסת בניין המגורים בחולון השנה, הפכה לאחד הנושאים המדוברים ביותר בארץ, שכן  הנושא מטריד אנשים רבים, ובצדק. בישראל ישנם בניינים ישנים רבים, שחלקם נבנו עוד מתקופת קום המדינה, וטרם עברו התחדשות עירונית בחמישים השנים האחרונות.

קריסת בניין

כיצד נוצרים ליקויי בניה?

לפני כחודשיים, כל המדינה רעשה בעקבות הידיעה המרעישה – בניין קרס בחולון. הידיעה החדשותית הזו טרם נשמעה ברחבי ישראל וגרמה לדאגה רבה. כיצד תיתכן קריסת בניין? מהם הגורמים או ליקויי הבנייה האפשריים שהובילו לקריסה? האם היו או שמא עייפות החומר?

מספר גורמים העשויים לגרום לקריסת הבניין

כיוון שעדיין מתנהלת חקירה וטרם הוסקו מסקנות ברורות, 

נציג בפניכם מספר גורמים אפשריים שעשויים לגרום לקריסה ונזק לבניינים:

בלאי

אשית יש לתת את הדעת לנושא בלאי ועייפות החומר. בניינים רבים הוקמו לפני חמישים שנה וחלקם אף לפני כן, אין זה מן הנמנע שהשנים ייתנו אותותיהם גם במבנים.

עומס על יסודות הבנין

יסודות בניין נבנים לשם תמיכה בבניין ובהתאם לתוכניות הבנייה. לדאבוננו הרב, בדירות ומבנים רבים ישנן חריגות בנייה המגדילות את העומס על היסודות ועלולות לגרום לקריסתו.

תשתיות מים ישנות

סיבה נוספת העשויה לגרום לנזקים ולבעיות מבניות בבניינים היא נזילות שאינן מטופלות. נזילות אלו מרטיבות את קירות הבניין כולל את העמודים התומכים שלו. גם פלדה נוטה להחליד במגע עם מים, בעיקר כאשר מדובר בכמות גדולה ולאורך זמן, דבר שהופך אותה לבלתי יציבה והיא איננה יכולה לתמוך עוד במשקל המונח עליה.

מתי נקבע כי בניין מסוכן וניתן לדייריו צו פינוי?

קריסת הבניינים בישראל, היו יכולות להסתיים באופן טרגי יותר. דיירי הבניין ניצלו בנס בשל צוות הכבאות המיומן והעירני, אשר הוציא צו פינוי לדיירים והתעקש להוציאם מבתיהם טרם התרחש האסון.


כאשר מתגלים פגמים בבניין, סדקים במקומות מהותיים, היחלשות היסודות או הקרקע שעליה עומד הבניין, או לחילופין חלקי בניין הניתקים ממנו ועשויים לפגוע בדיירים או בעוברי אורח, הבניין יוכרז כמסוכן ודייריו יתבקשו לפנות אותו בהקדם האפשרי. אין זה אומר שכל סדק הוא מסוכן וכל נזילה בלתי הפיכה, אך חשוב להיות ערניים.

מה עושים כדי להימנע מקריסה או בעיות?

ראשית נציין כי האחריות על תחזוקת המבנה שבו אתם גרים, מונחת על כתפיכם. הפנייה לאנשי מקצוע שיבצעו תחזוקה שוטפת או את התיקונים הנדרשים חלה עליכם כדיירי הבניין. יחד עם זאת ישנם מקרים שבהם העירייה או המועצה האזורית תוכל לסייע לכם באמצעות פרויקטים של התחדשות עירונית אם קיימים כאלו באזור מגוריכם.


בעת הצורך, יש להזמין איש מקצוע, מהנדס או מפקח, שיוכלו לבדוק ולהעריך את הבעיה, ואף להנחות אתכם כיצד ניתן לטפל בה ולמנוע הידרדרות של המצב הקיים.

מה שבטוח – ביטוח מבנה ותכולה בקבוצת גור!

ביטוח תכולת מבנה מעניק לכם שקט במקרים שבהם ניזוקו חפציכם האישיים ודברי הערך שלכם. אומנם ביטוח זה אינו יכול למנוע את הנזקים, אך הוא בהחלט יכול לפצות אתכם בגינם. קבוצת גור תשמח לייעץ לכם לגבי הכיסויים השונים הקיימים בפוליסת התכולה כגון: פיצוי בגין דברי ערך, תכשיטים, מצלמות, מחשבים ועוד.

המומחים שלנו יתאימו עבורכם ביטוח תכולה וצד ג' ויאגדו הכול בפוליסה הטובה ביותר עבורכם, זו שתיתן מענה לכל הצרכים שלכם ותבטיח לכם שקט נפשי בקרות מקרה.